تیر, 1398 بدون نظر محصولات

دینامومتر چیست؟

دینامومتر (dynamometer) وسیله ای برای اندازه گیری توان، گشتاور و نیرو می باشد. دینامومترها برای کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند. شاید بتوان مهمترین کاربرد دینامومترها را در تعیین توان انواع موتورها به وسیله انوع بارگذاری بر روی آنها دانست. مبنای کاری دینامومتر جذب توان با استفاده از بارگذاری بر روی موتور می باشد که توان هدر رفت به صورت گرما از سیستم دفع میگردد. در واقع میزان بارگذاری انجام شده همان توان موتور می باشد. معمولاً به منظور تولید یک بارگذاری ثابت بر روی سیستم به وسیله دینامومتر از یک کنترل کننده (چه خودکار و چه دستی) استفاده میشود که باعث میشود که سرعت و میزان بارگذاری در طول تست ثابت بماند. اما در خدمات پزشکی نیز از دینامومترها استفاده میگردد (hand-held dynamometers).

انواع دینامومتر

دینامومترها را می توان از طریق گوناگونی تقسیم بندی نمود. به طور مثال دینامومتر هایی که مستقیم با موتور کوپل میشوند معروف به دینامومتر موتور هستند. یا دینامومتر هایی که اقدام به اندازه گیری گشتاور وان و  چرخ های وسایل نقلیه اعم از ماشین ها و موتورها (بدون جداسازی فریم کلی وسیله نقلیه از بخش چرخ ها و موتور) می کنند معروف به دیناموتر های شاسی  هستند.

دینامومترها را می توان بر اساس نوع روش واحد جذب نیز گروه بندی کرد:

  • ادی کارنت (Eddy current) که تنها عمل جذب انجام میدهد.
  • ترمز پودر مغناطیسی (magnetic powder brake) که تنها عمل جذب انجام میدهد.
  • ترمز پسماند ( Hysteresis brake) که تنها عمل جذب انجام میدهد.
  • موتور الکتریکی- جنراتور ( Electric motor/generator) که عمل جذب و دراوینگ را انجام میدهد.
  • ترمز فن (Fan brake) که تنها عمل جذب انجام میدهد

دینامومتر شامل یک واحد جذب کننده  است که معمولاً خود نیز شامل سنسورهای تعیین سرعت و گشتاور نیز میشود. واحد جذب شامل یک نوع روتور است که در یک غلاف قرار دارد که این روتور با موتور یا سیستم تحت تست کوپل میگردد. از طرفی به منظور ایجاد گشتاور بر روی سیستم تحت تست، نیاز به  ایجاد یک نوع ترمز در غلاف می باشد. چندین راهکار به منظور ایجاد ترمز و یا همان گشتاور بر روی سیستم تحت تست پیشنهاد شده است که شامل ایجاد اصطحکاک (frictional)، هیدرولیکی (Hydrulic)، الکترومغناطیسی (electromagnetic) میباشد.

شرکت مهندسی سازه الکترومکانیک نوآور

برچسب ها