نحوه عیب یابی الکترو موتور ها
برای تشخیص مشکل موتور الکتریکی روش های مختلفی وجود دارد برخی عیب ها را فقط با دیدن عیب می توان تشخیص داد، برخی دیگر از موتورهای الکتریکی را از روی تغییر خصوصیات الکتریکی و بعضی را با صدای خاصی که در هنگام کار تولید می کنند، که ما در این مقاله سعی کردیم عیب های مکانیکی موتورهای الکتریکی را از روش مشاهده و آزمایش و در عیب های الکتریکی از روش تغییر خصوصیات الکتریکی که ایجاد می شوند بررسی کنیم.
دو نوع عیب عمده که موتور الکتریکی می تواند پیدا کندعبارت است از:
الف: عیب های مکانیکی
ب: عیب های الکتریی
عیب یابی کردن
عیب های مکانیکی ناشی از خرابی قطعات متحرک و غیرمتحرک می باشند این قطعات که به دلایل مختلفی ممکن است خراب شوند باید تعمیر و یا تعویض نمود .عیب مکانیکی شامل :
الف) شکستگی بدنه درپوش ها (قالپاق ها)
ب) خرابی بلبرینگ ها – پوش ها – یاتاقان ها
ج ) شکستگی بدنه درپوش ها (قالپاق ها)
شکستگی بدنه موتورهای الکتریکی معمولاً در اثر ضربه های ناگهانی ناشی از برخورد جسمی به ماشین، فشار زیاد از حد وسیله ای بر روی بدنه و قالپاق ها و یا عواملی نظیر این ها بوجود می آید، شکستگی بدنه یا درپوش ها باعث می شود که حجم قطعه شکسته شده کمی افزایش یابد و یا شکسته شدن در بعضی مواقع باعث به هم خوردن تعادل ماشین می شود و تعدادی از قطعات متحرک و غیر متحرک آن جابجا می شوند.
برای تشخیص این عیب باید تمامی قسمت های بدنه موتورهای الکتریکی و در پوش ها را دقیقاً بازرسی کنیم و در صورت مشاهده ترک یا شکستگی در بدنه باید بدنه را جوش داده و در صورت مشاهده شکستگی در قالپاق ها باید آنها را تعویض نمود. بنابراین در هر موتور الکتریکی معیوب باید ابتدا بدنه و درپوش ها را کاملاً بازدید کرد و در صورت سالم بودن آنها به سراغ عیب های دیگر رفت.
ب) خرابی بلبرینگ ها – پوش ها – یاتاقان ها
این قطعات 2 وظیفه مهم را در موتورها به عهده دارند اولی؛ نقش تکیه گاه و تحمل فشار مربوطه و دومی؛ کم کردن اصطکاک بین قطعات ثابت و متحرک.
بنابراین بی عیب بودن و نگهداری صحیح، نقش مهمی در کارکرد مناسب موتورالکتریکی دارد از این نظر بازرسی منظم، روغنکاری و سرویس مرتب آنها ضروری است. تناوب روغن کاری و گریس کاری به عوامل مختلفی از جمله؛ زمان کارکرد موثر، شرایط آب و هوایی و … بستگی دارد.
معمولاً کارخانه جات سازنده دستورالعمل مربوط به فاصله های منظم روغن کاری، نوع روغن، گریس کاری، نوع گریس در برگه راهنما دستگاه ذکر می کنند و باید تا جایی که ممکن است این دستورالعمل ها را دقیقاً اجرا نمود. در صورت خرابی وسایل فوق معمولاً موتور به سختی حرکت کرده، هنگام کار لرزشی غیرعادی دارد و یا در هنگام کار صدای غیرعادی از خود ایجاد می کند.
خرابی بلبرینگ ها، بوش ها و یاتاقان ها به سه دلیل اصلی بروز می کند:
الف: موتور الکتریکی به موقع روغن کاری یا گریس کاری نمی شود.
ب: فرار دادن موتور الکتریکی در محیطی که نامناسب است.
ج: فشار و بار بیش از اندازه مجاز روی موتورالکتریکی
شرکت مهندسی سازه الکترومکانیک نوآور